Thursday, July 7, 2011

Nak buat hantaran ke dik?

Hari ni. Pekan Tanjung Malim.





Kedai Teh Zakiah. Menjual buku-buku ilmiah dan keperluan Muslim.





Dalam kedai. Seorang makcik sedang menjaga kaunter sambil menyuap nasi. Terdapat juga seorang pakcik yang berkemungkinan besar suami kepada makcik tadi sedang menggantung baju jubah di premisnya itu.







Aku melangkah masuk ke dalam kedai.








Makcik Kedai : Ye dik, cari ape ?






Aku : Emm..Al-quran terjemahan ade jual tak makcik ?






Makcik Kedai : Ade. Ni ha. (sambil menghulurkan Alquran terjemahan)






Aku : (belek-belek isi kandungan Quran terjemahan)






Makcik Kedai : Nak buat hantaran ke ?






Aku : (Pandang makcik, lalu berkata) Ishh, tak la makcik.






Makcik Kedai : Yela, biasanya orang beli, deme nak buat hantaran...(sambil tersenyum)







Aku : (Senyum kembali pada makcik. Bayar. ) Terima kasih makcik, saya beli.





Makcik Kedai : Sama-sama. Jual.








Masuk kereta. Gerak pergi.







Dalam kereta. Diam.



Fikir. Monologue.



Itulah realitinya hari ini. Quran hanya sekadar dijadikan barang hantaran. Maka, tidak hairanlah banyak kerosakan yang berlaku dalam masyarakat kita hari ini.



Maka, apa peranan kita?




P/s : Semoga kome jumpa jalan kome.



* Sigh *

No comments: