Friday, November 14, 2008

Impian dan harapan

Di suatu pagi yang indah..sambil menghirup udara pagi yang dingin dan secawan nescafe panas..bertanya aku pada diriku sendiri..apa yang kau mahu?apa impian kamu?apa yang kamu kejarkan?apa matlamat hidup kamu?kenapa kau belajar dan menuntut ilmu disini?kalau mahu kaya,banyak lagi ruang-ruang diluar sana yang boleh kamu terokai.lebih cepat,lebih mudah.mengapa tidak ke sana?soalan-soalan ini terus bermain di benak pemikiran aku...aku mula berfikir..nescafe terus dihirup...



Aku ada seorang kawan.Razman namanya.Setelah ditendang dari UTM, dia akhirnya bangkit dari kegagalan itu.Walaupun tidak mempunyai segulung ijazah, kini dia mempunyai pendapatan tetap yang tidak kurang lumayannya. Dia kini mampu untuk memiliki sebuah kereta hasil titik peluhnya sendiri. Dia juga kini mampu untuk menyara keluarganya yang sederhana itu. Juga mampu mengeluarkan duit untuk membelanja kawan-kawannya ketika menghabiskan masa bersama di warung-warung kopi tanpa perlu berkira-kira...Lalu aku pun bertanya dalam hati..apakah impiannya..? Adakah telah tercapai impiannya itu ?Adakah itu yang dia mahu ? Apa saja impiannya,yang nyata dia punyai hidupnya sendiri.Mampu berdiri sendiri tanpa perlu bergantung pada sesiapa.Aku mengkaguminya. Setelah segala apa yang dia hadapi telah berjaya diharunginya dengan tabah dia kini berdiri gah tatkala rakan-rakannya masih bertungkus-lumus menghabiskan pengajian demi segulung ijazah.



Aku juga mempunyai contoh-contoh dari orang-orang yang sedarah dengan aku.Tak jauh.Satu keturunan.Selalu dijadikan modal cerita apabila berlakunya sesi perbincangan tentang hidup dan masa depan bersama rakan-rakanku.Manakan tidak, mempunyai sebuah kereta Nissan Sentra di usia yang muda adalah merupakan sesuatu perkara yang hebat bukan?ya..hebat!kamu hebat! Begitu juga halnya, apabila mempunyai ijazah sarjana (master) dan memegang jawatan yang tinggi dalam usia yang muda.Hebat bukan?ya,kamu juga hebat! Jadi bertanya kembali aku pada diri, apa yang kamu mahu?Mahu seperti itu?atau lebih dari itu?.....bungkusan rokok dicapai..sebatang rokok dinyalakan..aku terus berfikir...


Aku punyai seorang rakan baik. Hubungan kami baik dari zaman sekolah hinggalah sekarang. Dia kini melanjutkan pelajarannya di Korea Selatan. Kami cuma berhubung melalui ruang maya ini sahaja. Ya, apa guna teknologi kalau tidak diaplikasi sebaiknya bukan?..Baru-baru ini, ketika aku melayari laman friendster yang popular itu, aku membuka page rakan aku itu. Terkejut aku apabila mendapati yang dia kini memiliki sebuah superbike!Wah!kagum!Aku kagum! Mana tidaknya, memiliki sebuah superbike adalah salah satu dari impianku dan kini dia mendahului aku dengan memiliki sebuah motosikal berkuasa besar itu.haha. Aku tumpang gembira padanya. Aku mula berfikir, bagaimana dalam usia yang muda dan masih lagi dalam waktu pengajian, dia mampu memiliki sebuah superbike? Benarkah kata orang pelajar Malaysia yang belajar diluar negara mempunyai wang yang banyak? Jika benar pun, adakah berlebihan sehingga mampu rakan baik aku itu memiliki sebuah superbike?Keluarganya pun bukanlah dikalangan orang kaya-kaya.(setakat yang aku tahu) Hairan ya?Aku pernah dengar yang dia bekerja part time di sana. Mungkin duit hasil titik peluh bekerja part-time membuatkan dia mampu memilikinya kot..Walau apa pun, jauh disudut hati aku, aku sebenarnya berasa cemburu.ya, aku cemburu padanya. Pernah satu ketika dahulu, sewaktu kami menghabiskan masa bersama berborak di kedai mamak sambil melayan secawan teh tarik dan dua tiga batang rokok, dia menceritakan bagaimana dia menjadikan aku sebagai ‘target’nya. Maksudnya dia menjadikan aku sebagai pesaingnya. Dalam diam.Baginya, dia sentiasa hendak mendahului dan memintas aku dalam apa-apa periksaan disekolah yang mana pada kebiasaannya aku sentiasa mendahuluinya (ye ke?dia yang cakap macam tu.haha) walaupun aku tidak pernah menyedari perkara itu. Terkejut aku pada waktu dia menceritakannya pada aku. Tidak pernah terlintas bahawa aku pernah dijadikan ‘target’ oleh seseorang untuk mencapai impiannya. Dia kata aku hebat.hebat kah?haha. Dan apabila keputusan SPM keluar, keputusannya jaauuuhhh lebih baik dari aku. Ya, jauh lebih baik. Sebab itu dia layak ke Korea Selatan dan aku masih disini..menghabiskan sisa-sisa pengajian aku di Parit Raja untuk tempoh enam bulan lagi...Aku mula bertanya..kenapa dia disana? dan kenapa aku disini? Bukankah kamu dulu punyai impian untuk belajar di luar negara? Apa yang telah terjadi pada impian itu? Apakah usaha kamu untuk mencapai impian itu..?Apa kamu sudah menanam impian itu?..”tiada rezeki..nak buat camane..” jawapan tipikal yang sentiasa muncul dari kotak pemikiran ku....

Aku kembali bertanya pada diriku, apa yang sebenarnya aku mahu ? Apa matlamat aku ? Aku juga sentiasa menyimpan dan menjadikan cerita-cerita diatas sebagai suatu alat meditasi untuk memotivasikan diri supaya aku juga boleh mencapai kejayaan seperti mereka kelak. Aku juga mahu dijadikan contoh oleh orang lain terutama pada adik-adikku. Ya,adik-adikku. Mereka masih muda.Dan aku sangat sayangkan mereka walaupun kami sentiasa bergaduh apabila berdekatan.haha.Setiap manusia pasti memiliki impian masing-masing.Tidak kiralah besar mana pun impian itu.Dan setiap manusia pasti akan berusaha untuk mencapai impian tersebut.berjaya atau tidak.itu terpulang.jika berjaya tahniah.jika tidak.cuba lagi bro!Ada rezeki,insyaallah segalanya akan tercapai.apa yang penting usaha yang kuat dan tawakal kepadaNYA.Percayalah,segala yang datang itu adalah darinya selain dari usaha kita sendiri. Memetik dari blog cik fazleen ,seorang pembikin filem pendek tanahair, beliau menyatakan, "Manusia selalu ada impian dan cita-cita, tetapi selalunya ia berkelubung di dalam kalbu. Manusia punya rasa dan kemahuan yang tinggi, tetapi banyak faktor persekitaran yang menekan mereka yang akhirnya segala impian itu terkubur begitu sahaja”..jangan jadikan impian anda berkubur begitu sahaja. Langkahlah segala "faktor persekitaran" itu dan terus mara mengejar cita-cita dan impian kamu.jangan biarkan ia terus diselubung dalam diri. lepaskan!akhir sekali,untuk diri sendiri dan semua..semoga berjaya!

3 comments:

Seyn Jukey said...

meditasi yang bagus,hanya nescafe dan rokok saja diperlukan:)

ma0z said...

amek lesen moto lu..
pastu leh nek kapcai abh aku..
lagi layan..takde roadtax..
takde lampu belakang,apatah
lagi lampu depan..yg ade hanyelah
signal sebelah kanan je..kiri
pon takde..cun cun...vroomm!!

otai_monster said...

weh2...aku pun ada dlm citer ini yerk..rezeki masing2...tapi ilmu tetap kena cari..tak kira tua atau muda...hehehhe....