Friday, November 21, 2008

Sahabat Rakan Taulan



Hari ini ialah hari terakhir bagi semester ini dan ini menandakan tamatnya tempoh pengajian aku pada semester ini..Seorang demi seorang rakan-rakan aku berangkat pulang ke kampung halaman masing-masing untuk bersama keluarga tercinta setelah sekian lama berjauhan..Situasi seperti ini sudah biasa bagi aku pada tiap-tiap akhir semester, malah pada kebiasaannya akulah antara yang terawal cabut dari kota Parit Raja ini cuma pada kali ini agak lewat sedikit untuk aku mencabutkan diri kerana terlibat dengan program asas keusahawanan anjuran pusat tekno universiti aku di Melaka...Jadi,terpaksalah aku stay kejap kat sini..

Kedatangan cuti pada kali ini juga menjadi suatu kelainan kerana pada kali ini, seorang kawan aku yang juga aku anggap sebagai seorang sahabat iaitu Mohd Firdaus b. Daud atau lebih dikenali sebagai Cidut akan mengakhiri zaman pengajiannya di Universiti ini setelah tempoh pengajian selama 3 tahun setengah berjaya di habiskannya.Petang tadi ,dia telah berangkat pulang kerumahnya bersama beberapa orang kawan-kawan aku yang lain..Aku agak sedih ketika bersalaman dengannya sebelum dia bertolak tadi.Sempat juga aku berpesan-pesan padanya.Yela..kami dah berkawan sejak dari matrik sampai lah sekarang dan dia adalah salah seorang kawan baik aku disini..Telah banyak perkara yang kami lakukan bersama..Semalam,selepas kami selesai bermain futsal bersama di Parit Raja,kami menghabiskan masa bersama di kedai mamak selama lebih kurang 2 jam untuk berborak..dan borakan kami itu disambung sehingga di rumah sewa kami..banyak yang kami bualkan sehingga tidak sedar hari dah subuh..yela..lepas ni dah susah nak jumpe nak sembang-sembang lagi..esok dia dah nak balik,jadi kitorang pun berbual panjang la...

Kita boleh mencari sejuta orang kawan untuk bersama kita dalam sekelip mata tetapi untuk mencari seorang sahabat, ia adalah sesuatu perkara sukar dan memerlukan masa untuk membina hubungan itu. Seorang sahabat akan bersama dengan sahabatnya diwaktu suka dan duka. Seorang sahabat juga tidak akan mengambil kesempatan keatas sahabatnya kerana kelebihan yang ada pada sahabatnya.Tidak juga seorang sahabat akan menikam dari belakang sahabatnya kerana sesuatu perkara..Banyak lagi sebenarnya ciri-ciri seorang sahabat..anda tambah sendiri ya..Ini bukanlah kali pertama aku berpisah dengan sahabat dan kawan-kawan dalam hidup aku..Teringat lagi ketika belajar di STAR dahulu , ketika di hujung pengajianku disana..bagaimana aku menitiskan air mata tatkala terpaksa berpisah dengan kawan-kawanku setelah lima tahun bersama. Begitu juga ketika seorang sahabat aku bernama Miki terpaksa meninggalkan sekolah lebih awal ketika kami di tingkatan 4 kerana terpalit dengan isu fly haram.Emosi aku cukup terganggu ketika itu kerana terpaksa berpisah dengannya...Aku juga masih ingat betapa sebaknya aku apabila terpaksa berpisah dengan sahabatku Mat Chap yang pada ketika itu akan berlepas ke Korea untuk melanjutkan pelajarannya disana..(Maoz ngn Seyn aku xnangis sebab boleh jumpe selalu..jangan mara aaa..haha!) Mungkin ramai yang menganggap aku seorang yang ber'hati tisu' dan kelihatannya agak gay kerana menitiskan air mata dek kerana perkara seperti ini. Namun, biarlah apa yang mereka mahu katakan kerana bagi aku, aku menghargai sebuah persahabatan dan apabila persahabatan itu terpaksa dibatasi oleh faktor-faktor tertentu, aku menjadi sedih kerana aku tahu, situasi pasti berbeza selepas titik perpisahan itu..Mungkin ada orang kata, 'ala..rileks la..boleh jumpe lagi lain kali..'..tetapi situasi 'jumpe lagi lain kali' itu pastinya berbeza.Lihat saja hubungan aku dengan MatChap ketika ini,walaupun tetap berhubung melalui laman friendster yang popular itu, tetapi adakah sebaik dulu?pastinya tidak.Sehinggakan apabila dia pulang ke tanahair,ada ketikannya aku seakan-akan tidak tahu apa yang mahu dibualkan dengannya.Maafkan aku Chap.Mungkin faktor masa kerana terlalu lama tidak berjumpa dan juga faktor ego menjadi punca permasalahan itu(ego?).haha! Begitu juga hubungan aku dengan Miki..walaupun kami masih lagi berjumpa dan lepak bersama,tetapi tetap tidak seperti kami bersahabat dulu.Itu pun mujur dek kerana aweknya secara kebetulannya belajar ditempat yang sama dengan aku. Jadinya perjumpaan secara berkala itu berlaku. Jika tidak, jangan harap.Aku tahu, situasi yang sama juga berlaku pada diri aku. Adakah aku akan sentiasa pergi ke tempatnya semata-mata mahu berjumpa dengan niat menjaga persahabatan kami?Sudah pastinya tidak jika aku tidak berkepentingan.Betul x? Atau adakah aku sentiasa mahu bermesej seperti kebiasaan amalan pasangan orang bercinta dengan sahabat-sahabat aku semata-mata mahu menjaga persahabatan kami??Gay gile ar!!haha!! Sebab itu aku katakan tadi, aku tahu...situasi pastinya berbeza bermula dari titik perpisahan itu.Persahabatan itu pastinya tidak seperti sebelumnya.Sebab itu aku sedih..Aku sedar, kita tidak akan selamanya akan dapat bersama-sama melalui hidup ini.Setiap manusia ada laluan hidupnya sendiri dan perubahan dalam hidup pastinya berlaku.Aku tahu itu.


Kepada sahabat-sahabat aku..sama ada kalian sedar atau tidak , aku mahu katakan disini, aku sentiasa menghargai kamu..walaupun jarak membezakan kita, itu bukanlah alasan untuk putuskan persahabatan kita.Walaupun aku tahu, nilai persahabatan itu pastinya berbeza selepas perpisahan ini, satu sahaja pesanan aku..ingatlah bahawa kita pernah bersahabat dalam salah satu episod kehidupan kita.Jangan lupakan dan sia-siakan persahabatan ini. Aku tetap akan mengingati dan menghargai sahabat-sahabat dan kawan-kawan aku..Doakanlah kejayaan aku, dan pastinya aku juga mendoakan kejayaan-kejyaan kalian.Janganlah lupakan aku apabila berjaya kelak kerana kejayaan kalian itu adalah juga menjadi kebanggaan aku.Kepada Cidut,teruskan cita-cita kau..Walau kita terpaksa berpisah buat kesekian kalinya, aku akan sentiasa menganggap kau sebagai salah seorang sahabat dalam hidup aku.Moga kita berjumpa lagi di lain hari dan Semoga Berjaya!


No comments: